lördag 22 januari 2011

Mörk choklad är bättre.....sägs det!


Ät choklad — bli piggare?

Ljus choklad är magiskt gott, härligt sött och inte nyttigt, däremot är mörk choklad väldigt uppiggande. 
Så känner du dig trött, ta en ruta! 

Choklad är bra mot mycket, i varje fall om den är mörk förstås. Ibland kan jag verkligen längta efter choklad – det blir en direkt belöning till hjärnan och smakar så där himmelskt gott. 

Den mörka chokladen gör dig glad och är nyttigare än ljus choklad som sagt, så är du en chokladälskare så finns det alltid en anledning att ta sig en bit…! 

Helt okej med en liten mörk chokladbit - men jag föredrar ju den ljusa förstås...!


Choklad på rekommendation, varför inte på recept?
För den som är kroniskt trött rekommenderas till och med mörk choklad. Då ska man äta 45 gram om dagen, lite mindre än en halv 100gr mörk chokladkaka.

Ökar hjärnans serotonin
Mörk choklad ökar signalämnet serotonin i hjärnan.
Mörk choklad innehåller stearinsyra som stannar länge i magen och skickar mättnadssignaler till hjärnan. Det gör att du inte äter så mycket. Dessutom är den mörka chokladen svår att bryta ner i tarmen, och det leder till att en del av fettet i chokladen inte upptas.

Tröttare av ljus choklad
Jag hörde/läste någonstans att man blir tröttare av ljus choklad. Om man tillförde ljus choklad ofta så får man kroniskt trötthetssyndrom, vilket innebär ihållande trötthet som inte försvinner efter tillräcklig sömn och vila.
Gjorde en plåt med chokladkakor med smält blockchoklad... en kaka till kaffet!

 
Jag måste lära mig att äta mörk choklad istället – för jag är en riktig godisråtta och behöver ändra mitt sockerintag…!

Gillar Du choklad?

1 kommentar:

  1. Jag har faktiskt "lärt" mig äta mörk choklad men vill då gärna ha med mint smak eller nåt :)
    Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, så blir jag glad ♥